Aktuality ŠD
Jako v minulém roce nabízíme i letos v družince kurz lyžování Insky.
Kurz bude na 5 lekcí vždy v pondělí 2.A, a čtvrtek 2.B. V čase od 13,00 do 14,30.
Kurz pro 3. třídu 3x lekce. vždy v úterý v témže čase. Začneme až od 19.11.
Vše bude včas upřesněno :)
Téma-Vánoční svátky, Oslavy konce roku - Silvestr a předsevzetí
Cíle - rozvíjet schopnosti a dovednosti dítěte vyjádřit získané dojmy a prožitky,rozvíjet jazykové a řečové schopnosti dětí a jejich kultivovaný projev. Rozvoj dětí v kolektivní a skupinové spolupráci, upevňovat u dětí souvislé vyjadřování při rozhovorech o svých prožitcích, o přípravě, oslav svátků u nich doma s rodiči
Výstupy - Projekt –Vánoční symboly u nás a ve světě, silvestrovský ohňostroj
1.-2. týden
- 1.12. - první adventní neděle
- 4.,5.,6.,13.12 - povídání o adventních postavách s tradicemi s nimi spojenými (sv. Barbora, sv. Mikuláš, sv. Lucie )
- příprava na sv. Mikuláše -- trénování básniček, výroba mikulášských masek
- psaní pro ježíška ( Ježíškova pošta s přáním do družiny )
– povídání k tématu, pohádky, čerti, čarodějky – podpora komunikace a vyjadřování
- rozdíly ( Santa Klaus vs. Ježíšek, krocan x kapr, Štědrý den a nebo ráno)
3. týden
- druhy cukroví, a vánočního koření, čaje a jiné vůně ( poznávání koření – skořice, badyán, zázvor, nové koření, bobkový list, šípek atd.)
- o zlatém prasátku- vánoční půst (co to znamená)
- vánoční dekorace, ozdoby na stromeček (papírové řetězy, třpytky atd. )
- vyrábíme drobné dárky a přáníčka pro rodinu ( záložka do knížky, zlaté prasátko )
- zdobíme třídu, posloucháme/zpíváme koledy,
– povídání o konci roku Silvestr – předsevzetí – kdo si jaké dává a proč?
4. týden-
23.12 - Vánoční prázdniny
Zvířata měsíce-prasátko, kapr, osel, kravička,beránek
Strom měsíce - smrček, borovice, jedlička
Přísloví měsíce- V nouzi poznáš přítele.
Pranostika měsíce-Jaké je počasí na sv.Barboru, takové bývá až do Vánoc.
Téma-listopadové změny v přírodě očekávání příchodu zimy- sv. Martin Seznámení s objevováním kontinentů, a souvislosti s dovozem a rozšířením rostlin – např. brambory a kukuřice. Poznat severoamerickou a jihoamerickou faunu a floru, zimní změny v přírodě a významné dny.
Cíle– vytváření povědomí o existenci odlišných kultur a národností, příprava na příchod zimy a adventního času. Podílet se na aktivitách třídy, zapojit se do společných činností, dohledávat a používat informace, vnímat rozlišnosti, využívat vlastní tvořivosti při přípravě estetického prostředí k různým obdobím roku.
Projekt - Výroba adventního kalendáře a věnců, adventní výzdoba a
1.-2.Týden
- 1.11. + 2.11 Svátek všech svatých, Památka zesnulých
– povídání na téma kdo byl nejdál – názorná ukázka na mapě světa,
– 7.11. – Den objetí plyšového medvídka - seznamujeme spolužáky s oblíbeným plyšákem
- 11. - připomínáme si legendu o svatém Martinovi ( husy, víno, rohlíčky )
- dobroskutky -proč je děláme, co přináší.
- zpěv a výroba , dekorací se zimní tématikou
3.-4.Týden
- 17.11. Den boje studentů za svobodu - neděle ( povídání )
- 21.11. - mezinárodní den pozdravů ( Pozdravy ve světových jazycích – Hello, Gutentag, Bonjour, Hola, Buenos Dias, HakunaMatataHowgh- indiánsky- Sioux)
- Severní Amerika – povídání o kontinentu
USA -Kresba bizonů a indiánských totemů- povídání o indiánech,
- Kanada symbol javorového listu – povídání o Kanadě, kresba
- Adventní kalendář + výroba věnců
- příprava na adventní svátky– čas klidu a rozjímání
- výroba adventního kalendáře, a věnců z přírodnin, tematické říkanky a básničky
Zvířata měsíce–bizoni, vlci, sob, los, husy
Strom měsíce– Javor, modřín
Přísloví měsíce – Až se zima zeptá, co jsi dělal v létě.
Pranostika měsíce -Na svatou Kateřinu schováme se pod peřinu.
Téma – místo kde žiji - vím kde bydlím, Evropa a ČR
Cíl – seznámit děti s nejbližším okolím, kde žijeme, znát jména svých nejbližších,seznámení s Evropským kontinentem. Elementární časové pojmy, prohloubení vztahu k živým bytostem, k přírodě i k věcem, přirozeně a bez zábran komunikovat s jiným dítětem, navazovat a udržovat dětská přátelství.
Projekt - Barvy podzimu – na velkoformátový malujeme a píšeme pojmy spojené s podzimem - náladové ztvárnění podzimu, Země Evropy - práce ve skupinách
1.-2.týden
- 1.10. Mezinárodní den hudby, mezinárodní den seniorů
– 4.10. Mezinárodní den zvířat - Poznávání a kresba lesní zvěře
- příběh ježka - povídání o životě ježka
- barvy podzimu - změny v přírodě
- 5.10. Mezinárodní den úsměvu ( trhačka úsměvů pro radost)
- Seznámení s celoročním projektem : „Cesta kolem světa – prstem po mapě“.
- Evropa –mapa, poznávání našich sousedů – Slovensko, Německo, Rakousko, Polsko ( vlajky, hlavní města, zajímavosti ) Francie– výroba Eiffelovy věže z papíru, Itálie - příprava jednoduché pizzy, Řecko - řecké mýty a legendy.
- Společenská hra Pexetrio- státy Evropy, práce s atlasem a internetem
3.-4.týden
- 25.10. mezinárodní den trikolory - co to je a jak to vypadá
- 28. 10. státní svátek Den vzniku samostatného Československa - povídání na téma republika, prezident, státní hymna a vlajka
- Pč- výroba podzimních dekorací -tvoření z nasbíraných přírodnin, barevné listy
- výroba a pouštění draků
- 31.10 Halloween –tvoříme lucerny, strašidla, zdobíme třídu x tradice českého svátku Dušiček,vypravování o strašidlech a jejich ilustrace a ztvárnění
Zvířata měsíce- Ježek a lesní zvěř
Strom měsíce- lípa, břečťan
Přísloví měsíce-Když se dva perou, třetí se směje.
Pranostika měsíce- Je – li říjen zelený, bude leden studený.
Cíl- seznámení se školou a okolím, vytváření pozitivního vztahu ke škole, vytváření nových kolektivů – rozdělení dětí do oddělení. Začlenit se do třídy a zařadit se mezi své vrstevníky, respektovat jejich rozdílné vlastnosti, schopnosti a dovednosti adaptovat se na život ve škole. Dítě se zvládne bezpečně pohybovat ve škole i mimo ni.
1-2.týden
- seznamování se s okolím a školou
-týden zahájení školního roku, seznámení s organizací, režimem a vnitřním řádem ŠD
- poučení o bezpečnosti a chování dětí v ŠD i mimo ni (vycházky, tělocvična, jídelna,…)
- cesta do školy – orientace v okolí školy a poučení o bezpečnosti při cestě do školy a ze školy (pěšky, na kole, na koloběžce,…)
- vytváření kamarádských vztahů - seznamovací hry, hry na posílení vztahů mezi dětmi
- hygienické návyky
- zážitky z prázdnin – jak jsme trávili volné letní dny, po kom/čem se nám stýskalo
- 13.9. - Mezinárodní den čokolády ( seznámení s čokoládovými boby - výroba kakaového mléka)
- HV- rytmika- čokoláda
3-4. týden
- pravidla družiny - člověk mezi lidmi, kouzelná slova, pravidla chování, pohybová cvičení, dramatizace – nácvik správného chování
- 22.9.- Mezinárodní den bez aut
-23. září - podzimní rovnodennost, babí léto
- sklizeň úrody – ovoce, zelenina – jaké druhy sklízíme, jak je zpracováváme a uchováváme (sušení, kompoty, čaje)- navazující výtvarná činnost
- paměťové hry na téma ovoce, zelenina
- 28.9. - vyprávíme si legendu o svatém Václavu – dramatizace
Zvířata měsíce - Pes,nejlepší přítel člověka
Strom měsíce - Ovocné stromy
Přísloví měsíce- Žádný učený z nebe nespadl.
Pranostika měsíce - Teplé září, dobře se ovoci a vínu daří.
Akce - dopravní bojovka, továrna na kakao ( MD čokolády ), vycházka na hřiště u kapličky( na zmrzlinu ) ( dle počasí a časových možností)
Vážení rodiče, milé děti.
vítáme vás v naší školní družince. Je tvořena třemi odděleními, která navštěvuje přibližně 80 žáků. Školní družina pravidelně využívá školní zahradu a tělocvičnu. Naším posláním je zabezpečení zájmové činnosti, odpočinku a relaxace dětí po vyučování, ale také hravé vzdělávání v mnoha oblastech.
Vedeme žáky k osvojování základních hodnot, utváříme a prohlubujeme vztah k životnímu prostředí. Učíme je chránit si své zdraví, vedeme je k otevřené komunikaci a rozvíjíme schopnosti spolupráce a respektování druhého.
Mimo zájmové činnosti plníme také funkci sociální. Naším cílem je podporovat aktivní odpočinek dětí a odstraňovat jejich duševní únavu. Nenásilnou a zábavnou formou rozvíjíme schopnosti dětí, povzbuzujeme je ke všem činnostem a dáváme dostatečný prostor pro jejich kreativitě.
Činnosti vychovatelek vychází z požadavků pedagogiky volného času.
Školní družina je místem
- bezpečným,
- inspirujícím,
- zájmovým,
- místem pro regeneraci sil žáků po vyučování,
- nástrojem rozvíjejícím tvořivost i radost,
- příležitostí v nová přátelství a poznání,
- místem posilujícím sebevědomí,
- místem pro komunikaci vychovatelek s rodiči.
Provoz školní družiny :
Ranní: 6,00 – 7,45 (příchod do 7:30)
Odpolední: 11,40 – 17,00
Sportovní středa - do tělocvičny budeme docházet i nadále. V nepříznivém počásí poskytuje prostor pro volný pohyb, a v teplém počasí zase poskytuje stín a příjemné klima.
NOVĚ - Akce pro všechny oddělení družinky : čtvrtky plánujeme využívat pro vycházky do blízkého okolí ( les,hřiště u kapličky, zmrzlina, místní ZD - teletník,atd...) Bližší informace vždy budou zasílány s předstihem.
Vaše paní vychovatelky
Červen plný slunce je,
co nás vždycky zahřeje.
Dny jsou ze všech nejdelší,
venku je to nejlepší!
Projekt: léto aprázdniny v Čechách
Cíl: probudit zájem o poznání blízkého okolí, podpořitaktivní trávení volného času
1.-2. týden
- co zajímavého je v blízkém okolí našeho domova (sklářská huť, výroba keramiky, pramen na Těšíně, štola v Úsilném, …)
- cestujeme jižních Čechách a hledáme hezká místa a zajímavosti (největší rybník Rožmberk, Boubínský prales, letiště v ČB, soutok řek v Týně nad Vltavou, Červená Lhota – zámek na vodě, Kamenný most v Písku – nejstarší most, rašeliniště Červené Blato v Novohradských horách,…)
- co všechno se z našeho kraje vyváží do jiných krajů (pivo, ryby, elektrika, dřevo,…)
- čteme si pověsti a pátráme po významných osobnostech našeho kraje
- orientujeme se v mapě, prohlížíme si pohlednice
- den tatínků – vyrábíme přáníčka a drobné dárky
3.-4. týden
-připravujeme se na prázdniny – jaké budou, jaké jsou ty vysněné
- jak můžeme trávit volný čas
- nebezpečí u vody, jak se chovat, opakujeme důležitá telefonní čísla
- bezpečnost a ochrana zdraví při letních radovánkách (cyklistika, trampolíny, kolečkové brusle, pozor na včely v nápojích,…)
- prázdniny u moře a mořští živočichové
- o lípě – lípa je náš národní strom, lipová větvička je vyobrazena na bankovkách
- lípy jsou často vysazovány na návsi, ke křížkům, nebo u studní, aby chránily vodu
- lipový čaj je výborný pomocník při nachlazení
Akce –slavímeDen dětí na školní zahradě
V květnu kvetou kytičky,
zelenaj se větvičky.
Všude plno mláďátek
od těch našich zvířátek.
Projekt:zvířata na statku a ve volné přírodě
Cíl:vytváření kladného vztahu k živé přírodě, rozvíjení pocitu odpovědnosti
1.-2. týden
- maminky mají svátek – povídáme si o maminkách, co udělá mamince největší radost, vyrábíme drobné dárky, vymýšlíme básničky
- 1. máj – lásky čas – koho máme rádi? Může to být i zvíře?
- kterým zvířatům říkáme domácí, proč je chováme a jak je dělíme (hospodářská x mazlíčci)
- naše chovatelské zkušenosti – jaké zvířátko máme doma a jak se o něj staráme
- zvířátko není hračka – radosti i problematika chovu
- zvířátkovápantomima
- kdo se stará o zvířata, která žijí ve volné přírodě – v lese, na poli – můžeme se také nějak zapojit?
3.-4. týden
- když je květen, všechno kvete –rozmanitost květin a jejich barvy
- zjišťujeme, jaké květiny nám kvetou na školní zahradě – zapojujeme smysly
- tvoříme jednoduchý herbář
- proč květiny potřebují včely, motýly a jiný hmyz
- pozorujeme drobné živočichy na školní zahradě a všímáme si jejich vlastností
- pracujeme s encyklopediemi a atlasy, s aplikací Seek (od iNaturalist)
- o javoru- javor je národní strom Kanady – dokonce jeho list mají Kanaďané i ve vlajce
- javorové listy připomínají lidskou dlaň
Akce –výroba bylinkové šťávy, výlet na hřiště u kapličky
V dubnu počasí se střídá,
jednou teplo, pak zas zima.
Slunce svítí, někdy sněží,
příroda je krásně svěží.
Projekt: tvoříme vesmír se vším, co k němu patří
Cíl:odhalit tajemství vesmíru, uvědomit si, že jsme jeho součástí
1. - 2. týden
- povídáme si o počasí, které duben tak rád střídá
- první vzlétnutí člověka do vesmíru – proč a jak tam letěl?
- jsme součástí sluneční soustavy, kdo jsou naši sousedé, proč je důležité Slunce, poznáváme jednotlivé planety
- co je souhvězdí – učíme se rozeznávat základní souhvězdí
- nepoznané planety – vytváříme své vlastní planety – každý představí tu svou, jaké má obyvatele, jak se na ní žije, jaká má pravidla
- co si přeju, když padá hvězda
- trénujeme marťanšťinu
3. - 4. týden
- naše planeta má svátek – přání k svátku, co Zemi popřejeme?
- co všechno najdeme na Zemi – pevnina, voda, vzduch, život
- jak se k planetě můžeme chovat lépe
- třídíme odpad, trénujeme barvy kontajnerů a co do kterého patří
- svátek čarodějnic a filipojakubská noc – vyprávíme si pověry, tradice tohoto večera, vymýšlíme recepty na kouzelné lektvary
- 1. máj –povídáme si o tradicích prvního máje, dodržujeme je?
- o vrbě – ke svému životu potřebuje hodně světla a vody, snadno se rozmnožuje – stačí třeba zasadit pomlázku
- poskytuje domov mnoha živočichům (ptáci, hmyz, netopýři /dutiny/, myši /kořeny/)
- pokud nás trápí chmurné myšlenky, zlost, špatná nálada – uleví se nám, když se vrbě vypovídáme
Akce – uklízení odpadků v okolí školy a v lese
Strana 1 z 3